Tuesday, August 29, 2006

CEO: Latar pendidikan bukan penghalang kejayaan.

Dalam hidup ini, janganlah kita terhadkan diri dalam satu kemahiran tertentu sahaja. Pelbagaikan kemahiran dan tingkatkan ilmu di dada. Latar belakang pendidikan yang kita miliki bukanlah suatu halangan untuk kita memajukan diri untuk menerokai bidang lain. Itu sekadar asas sahaja, iaitu memberi kita pendedahan tentang sesuatu bidang. Selepas itu, terpulanglah kepada kita untuk melihat masa depan.

Cuba perhatikan nama-nama dibawah

1.Tun Dr Mahathir Mohamad mempunyai latar belakang dalam bidang kedoktoran tetapi menjadi Perdana Menteri Malaysia yang paling lama berkhidmat.
2.Ahmad Izham Omar, COO 8tv mempunyai kelulusan dalam bidang muzik. Beliau pernah membuka syarikat rakamannya sendiri, Positive Tone yang banyak menerbitkan album Inggeris artis tempatan. Apabila beliau beralih ke 8tv, namanya semakin harum dan dia semakin dikenali.
3.Begitu juga dengan Tony Fernandes, yang turut beralih dari bidang muzik untuk terjun ke dunia penerbangan walaupun tidak mempunyai apa-apa kelayakan mahupun pengetahuan dalam bidang ini. CEO Air Asia ini menjadikan Air Asia sebagai syarikat penerbangan tambang murah yang semakin dekat dihati rakyat. Malah, kini kebanyakan rakyat Malaysia memilih untuk terbang bersama Air Asia berbanding pesaing terdekatnya, MAS.

Cuba perhatikan kisah benar ini.

Datin Paduka Siti Sa’diah Sheikh Bakir, Pengarah Urusan KPJ Healthcare Bhd.
Beliau menerima ijazah dalam bidang Ekonomi dari Universiti Malaya pada 1974. Biarpun tidak mempunyai latarbelakang dalam bidang perubatan, beliau kini menjadi Pengarah Urusan KPJ Healthcare Bhd, sebuah syarikat yang bertanggungjawab memberi perkhidmatan kesihatan swasta terkemuka di Malaysia.

KPJ Healthcare Bhd bermula dengan Hospital Pakar Johor pada 1981 dan Hospital Tawakal pada 1988. Kini beliau mengetuai sebuah syarikat yang mengurus 17 buah hospital swasta, 13 daripadanya terletak di Malaysia, 3 di Indonesia dan satu di Dhaka, Bangladesh.

Ramai yang menyangka beliau mempunyai latarbelakang kedoktoran kerana mampu mengurus sebuah syarikat yang terlibat dalam hal-ehwal kesihatan dan perubatan. Malah, ada yang menyangka beliau ialah seorang doktor. Tetapi itu bukanlah halangan untuk beliau mengurus sebuah syarikat yang turut mempunyai beberapa buah kolej kejururawatan.

Ilmu yang anda di sekolah, universiti atau kolej terima bukanlah penentu masa depan anda. Ia sekadar pencetus untuk anda terus melangkah ke hadapan, bukannya untuk menarik anda ke belakang. Yang penting, anda tahu apa yang anda mahu dan berusahalah kearah itu.

Comments: Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]





<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

Subscribe to Posts [Atom]