Tuesday, August 29, 2006

C.E.O

Pernah bercita-cita menjadi CEO? Atau ini pertama kali mendengar perkataan CEO? Saya mendengar perkataan ini semasa di tahun pertama menuntut, ketika itu sedang berdiskusi dengan rakan mengenai subjek Pengurusan. Naif sungguh nampaknya saya, pertama kali dengar perkataan itu. Selalu yang saya dengar ialah Pengarah Urusan, Pengerusi, Presiden, Pengarah, Pengurus Besar dan Pengurus.

Sejak itu pelbagai perkara bermain di fikiran saya. Apa agaknya yang CEO buat? Apa tugas CEO sebenarnya? Sudah tentu macam-macam perkara. Tetapi, pernahkah anda terfikir apa yang CEO fikirkan?

Oleh kerana mereka adalah kepala syarikat, maka segala urusan syarikat terletak di bawah tanggungjawab CEO. Saya ada membeli sebuah buku (kalau boleh dikatakan buku) atau direktori berjudul ‘Bumi CEO Malaysia 2005 – Malaysia’s Top 200 Bumiputera Corporate Chiefs.’ Buku ini menyenaraikan 200 CEO Bumiputera yang berkhidmat di syarikat yang terdapat di Malaysia.

Buku ini terbitan 2005, jadi mungkin ada CEO yang tidak lagi berkhidmat dengan sesuatu syarikat itu atau sudah naik pangkat atau pelbagai kemungkinan lain. Apa yang penting ialah siapa mereka dan apa yang mereka lakukan. Itu yang saya ingin tahu.

Ada kisah menarik yang mahu saya kongsikan. Nanti saya pos satu-satu dalam entri. Kalau anda bercita-cita mahu menjadi CEO atau mahu membaca kisah mereka, teruskan membaca entri berikutnya.

Comments: Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]





<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

Subscribe to Posts [Atom]