Friday, September 01, 2006

Mahu berjaya? – Usaha bersungguh-sunguh

Semasa kita di sekolah, cikgu selalu ulang ayat ‘usaha dengan bersungguh-sungguh.’ Maka kita pun berusahalah dengan bersungguh-sungguh tanpa menyedari tahap bersungguh-sungguh kita itu tidaklah sesungguh mana.

Bagaimana kita tahu yang kita telah bersungguh-sunguh? Bagaimana juga kita tahu yang kita telah berusaha? Semuanya dapat kita lihat apabila tiba saat untuk melihat hasilnya. Ibarat sebatang pokok yang kita tanam, jika elok bajanya, cukup airnya, dijaga rapi, pengairan yang bagus dan cuaca juga elok, maka dengan izin Allah, buahnya masak dengan ranum.

Begitulah kalau usaha menanam dan menjaganya kurang, maka jangan haraplah mahu makan buah yang sedap. Buahnya ada, tetapi hasilnya pasti membuat hati sakit – di tebuk ulat, masam, saiz kecil, tidak menarik, atau pun busuk! Itulah hasil jika usaha tidak bersungguh.

Satu contoh mudah, lihat kepada pejuang kemerdekaan kita dahulu. Jika mereka tidak berjuang bersungguh-sungguh, kita mungkin masih di bawah telunjuk penjajah. Atau mungkin kita merdeka dengan menumpahkan darah sekaligus memakan banyak nyawa rakyat.

Mujurlah kita merdeka dengan rundingan sahaja, biarpun sebelum itu telah ada usaha dan perjuangan menegakkan sebuah negara bangsa. Jika mereka tidak berusaha bersungguh-sungguh saat itu, kita mungkin tidak menghirup angin merdeka seperti mana sekarang.

Comments: Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]





<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

Subscribe to Posts [Atom]