Sunday, December 03, 2006

Mansoor Wan Abdullah

Presiden Avon Malaysia

Mansoor Wan Abdullah dilahirkan dalam keluarga yang agak susah. Beliau merupakan anak keempat daripada sembilan adik beradik. Ayahnya meninggal dunia apabila beliau baru mencecah usia tujuh tahun.

“Sejak itu, emak yang menanggung keperluan kami adik beradik. Pernah kami makan sadin satu tin dan berkongsi 10 orang. Ketika itu, tiada siapa yang mahu mengaku saudara kerana takut kami meminjam duit.”

Kehidupan mereka yang serba kekurangan bukanlah penghalang untuknya berusaha dan belajar bersungguh-sungguh. Akhirnya beliau melayakkan diri menuntut di Maktab Tentera Diraja Malaysia dan seterusnya melanjutkan pengajian di Universiti Putra (Pertanian) Malaysia.

Beliau menyertai Avon Malaysia pada tahun 1992 sebagai Pengarah Khidmat Pelanggan, sebelum mendaki tangga karier satu demi satu sehingga dilantik sebagai Presiden. Sebelum itu bersama Malaysia Tobacco sejak 1978.

Biarpun menerajui sebuah syarikat kecantikan yang 70 peratus pekerjanya adalah wanita, ia bukanlah satu masalah kepadanya. Malah, beliau merasa bangga dengan kejayaan wanita Malaysia dan tidak membezakan jantina kerana setiap mereka mempunyai nilai atau kualiti, pengurusan dan kemanusiaan yang sama.

“Biarpun motto Avon itu sendiri ialah The Company For Women (Syarikat Untuk Wanita), saya tidak merasa terasing saya tetap di kelilingi oleh wanita – emak, isteri, kakak, adik dan anak perempuan.”


Kisah yang menarik:
Ketika di Malaysian Tobacco, beliau bertugas sebagai pembeli daun tembakau. Pada tahun 1980, cuma ada 10 pembeli daun tembakau di seluruh Malaysia. Biasanya, daun tembakau yang dibeli ditimbang terlebih dahulu. Kemudian beliau akan mengajak budak-budak yang bekerja sebagai penimbang tembakau makan dan minum bersama dengan pengurus mereka. Mereka kebanyakannya baru tamat SPM. Ketika berbual-bual, beliau menasihati mereka agar melakukan sesuatu dalam hidup supaya hidup mereka tidak terhad sebagai budak penimbang tembakau sahaja.

Kira-kira 15 tahun kemudian selepas menyertai Avon, beliau ditahan kerana memandu melepasi had laju. Sebaik sahaja pegawai polis datang, beliau menerima tabik hormat. Beliau terkejut kerana tidak menyangka pegawai polis itu ialah budak penimbang tembakau yang pernah dinasihatinya 15 tahun dahulu.

“Encik Mansoor mungkin tidak ingat. 15 tahun lepas, saya sekadar budak penimbang tembakau. Sekarang saya mungkin ada tiga paku atas bahu tetapi 15 tahun yang lalu, Encik Mansoor ada tiga paku dalam hati.”

Baginya, peristiwa ini cukup menarik. “Pada saya itu adalah titik perubahan. Kita buat baik pada orang, hormat orang, orang akan ingat apa yang kita lakukan. Bukan susah pun buat baik.”


Harapannya:
Beliau berbangga kerana banyak cawangan luar negara datang ke Avon Malaysia bagi melihat cara bagaimana mereka mengurus dan mengembangkan perniagan. Malah, ada juga para pegawainya dihantar ke luar negara bagi memula atau memperbaiki pengurursan Avon di negara lain.

“Ini antara kejayaan kita. Bermakna peluang untuk orang kita lebih maju dalan syarikat ini adalah besar. Secara tidak langsung, kita mampu meletakkan nama Malaysia di pentas dunia.”

Comments:
Mr. Mansoor is indeed one of a kind. I am amazed to see how he successfully transformed the avon company to be the best direct selling company in Malaysia, and also he has raised such a wonderful family.Hmm 1 day i'll be part of his family...
 
Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]





<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

Subscribe to Posts [Atom]