Sunday, December 03, 2006

Tips bekerja dan berurusan dengan pekerja wanita

(Tips daripada Mansoor Wan Abdullah, Presiden Avon Malaysia)

1. Ketua adalah ketua. Apa sahaja yang dibincangkan dalam mesuarat atau apa-apa sahaja, yang penting ialah isu. Ia tiada kena mengena langsung dengan personaliti. “Saya tidak berbincang tentang hal peribadi tetapi berbincang berdasarkan isu-isu tertentu. Yang kedua jangan simpan didalam hati.”

2. Diri sendiri harus menjadi contoh kepada orang lain.
“Bagi saya, apabila kita bekerja dengan syarikat seperti ini, kita kena cakap pada diri sendiri apabila kita masuk bekerja, kita kena jadi aset kepada syarikat, bukan liabiliti. Kalau kita sendiri yang jadi liabiliti, bagaimana syarikat hendak maju. Jika jadi aset, apa yang kita buat akan dicontohi oleh orang lain.”

3. Berurusan dengan wanita paling senang sekali dan tidaklah sesukar mana.
“Malah, kita kadang-kadang mendapat maklumat yang lebih daripada mereka. Sebab wanita ini bersikap lebih terbuka dan sedia menerima apa sahaja arahan.”

4. Rapatkan jurang dengan pekerja kerana ia merupakan satu rangsangan bagi pekerja lebih bersemangat dan bermotivasi dalam bekerja.
“Saya sendiri bila makan dikantin, saya bercampur dengan budak-budak. Tidak ada jurang antara kami. Sebaliknya, mereka akan bekerja dengan lebih kuat lagi.

5. Perubahan perlu dilakukan mengiku keadaan semasa.
“Dengan syarikat terdahulu, mungkin cara saya agak kasar dan tegas. Apabila melaksanakan pengurusan disini (Avon Malaysia), saya perlu lebih berhati-hati.”

Comments: Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]





<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

Subscribe to Posts [Atom]